Navigace stránek
Maturitní šplechty
Když se snaha míjí účinkem...
Zkoušející:
„A vzpomínáte si na nějaké dílo ze staroslověnské literatury?“
Student: „Tak to byla třeba ta Hospodyně pomiluj ny“
(už jsem se nechytal za hlavu, protože jsem slyšel i verzi Hospodyně,
pomiluj mě)
Zkoušející:
„Říkal jste, že Karel Havlíček Borovský patří do NO (pozn. Národní obrození),
zdůvodněte nám, proč?“
Student: „Tak ten Karel Havlíček Borovský do toho obrození
patří tím svým pohřbem, protože on byl ten mučedník a Božena Němcová
mu dala na hlavu trnovou korunu.“
Zkoušející: „A jak se chovali ti představitelé církve
v době husitské?“ Student: „No, nekřesťansky.“
Zkoušející: „O čem byla Válka s mloky?“ Student: „Ve
Válce s mloky přirovnává Čapek lidstvo ke zvířatům.“
Zkoušející: „Co to byl ten Krakatit? (v zoufalé snaze
ze studenta něco vyždímat, ačkoli úryvek před ním jasně dokazuje, že
je to třaskavina)
Student: „Aspirin.“ (komise v rozkladu, jasně tím překonal
experta, který sebejistě tvrdil, že Krakatit je „hrad v Polsku“)
Zkoušející: „Jak rozumíte pojmu ohlasová poezie?“
Student: „To je nějaké ohlášení.“
Zkoušející:
„Jak byste nahradil verš: „Pán nepán se sejdem. (Pocestný, J.Vrchlický)?
Student: „Muž nemuž?“
Jiný expert: „Šéf nešéf?“
Zkoušející: Poslouchá studenta, jak se snaží něco vymyslet
ke Škvoreckému...
Student: „Škvorecký? Jo, ten se podílel na naší státní
hymně…“ (češtinář téměř zlomil svoji tužku)
Zkoušející:
„No, a o kom ten Mácha psal? O jaké etnické skupině?“ (předsedkyně komise
se snaží napovědět)
Student: „O cikánech, tedy Romové, abych neurazil….“
Zkoušející: „Jak vypadá takový typický impresionistický
obraz?“
Student: „No, je takový zaflákaný...“
Zkoušející: „Uveďte nějaký příklad římského spisovatele.“
Student: „Tyfus.“
Zkoušející: Nevěřícně: „Cože?“
Student: Přesvědčivě: „No, Tyfus.“ (na předsedu komise
jdou mdloby...)
Zkoušející: „Můžete nám říci něco o Boženě Němcové?“
Student: „No, Božena Němcová, tak ta měla spoustu mladých
milenců a ve chvílích, kdy neměla do čeho píchnout, tak psala pohádky.“
Zkoušející: „Vzpomenete si na nějakou povídku z Povídek
Malostranských?“
Student: „Tak třeba Týden v Tichomoří.“ (komise si
utírá pot z čela)
Zkoušející:
„Když tedy mluvíte o nejstarší světové literatuře, můžete nám říci,
něco o Mohamedovi a Koránu?“
Student: „Tak Mohamed byl Žid a Korán vznikl v Indii.“
(češtináři se v tu chvíli otevřela kudla v kapse... a začíná ho úporně
bolet hlava)
Zkoušející: (snaží se ze studenta získat nějaké informace
o NO) Student: „Jungmann vytvářel spoustu nových slov,
třeba ten kapesnos...“ (čtete dobře)
Zkoušející:
„Z čeho byl ten pergamen?“ (po zoufalé snaze komise studenta nevykopnout,
když o středověké literatuře nic neví)
Student: (zarytě mlčí)
Předsedkyně komise: „Tak papír to asi nebude, ten je
rostlinného původu, že?“ (háže záchranný kruh)
Student: „Ze dřeva?“ (zkoušející si mne ušní boltce)
Zkoušející: (už to nevydržel) „Z kůže, kolego...“
Student: „Z lidské kůže“, vyhrkl.
Zkoušející: (jdou na něj mrákoty) Na pokraji sil: „To
byl ten středověk drsnej, co?“
Zkoušející: (už dost zpruzenej) „Víte o čem byla ta
Jiráskova Lucerna?“
Student: „Tak kněžna chtěla toho mlynáře sbalit, ale
on se nedal... A pak rozbila tu lucernu.“
Zkoušející: (řekne studentovi, že příklad křesťanského
dogmatu je třeba „neposkvrněné početí“)
Student: „No třeba u Máří Magdaleny…“ (Zástupkyně:
„Tak tam asi ne“. Komise začíná propadat beznaději.)
Zkoušející: „A kdo to byli ti bohatýři?“ (snaží se
dovést studenta k správné odpovědi)
Student: „Tak to byla ta bolševická revoluce...“ (češtináři
se dělají před očima velká červená kola)
Zkoušející:
„Povězte nám tedy o J. Swiftovi.“
Studentka: „Tak J. Shift vyrůstal u řeky, měl šťastné
dětství... a to ho pak ovlivnilo a napsal Život Marka Twaina.“ (na zkoušejícího
dolehla totální deprese.)
Zástupkyně: „Tak to asi ne, že? Řekněte nám prosím
něco o tom Gulliverovi...
Studentka: „Gulliver, no, tak ten byl malej a dostal
se do země trpaslíků a pak byl velkej a dostal se do země obrů...“ (komise
propadá maniodepresivním záchvatům...)
Zkoušející:
(Student si vytáhl otázku o české středověké literatuře, ale nedokázal
říci vůbec nic. Protože jsme mu chtěli dát nějakou šanci, písemku napsal
na 3, tak jsme mu umožnili přejít k jazykovědné otázce: umělecký a publicistický
styl.) „Povězte nám tedy něco o uměleckém a publicistickém stylu.“
Student: „Tak umělecký styl používá výhradně spisovnou
češtinu.“
Zkoušející: (už dost dožraný) „Určitě?“ Student: (nejistě)
„No, ano, používá hlavně spisovnou češtinu a...“
Zkoušející: (skočí mu do řeči) „Prosím Vás, je hovno
spisovné slovo?“
Student: (student se zarazí, komise zpozorní) „No,
není... Jo! (vítězoslavně) Hovno hoří!“, blikne mu.
Zkoušející: „Četl jste Hovno hoří?“, ptá se češtinář
netrpělivě.
Student: „Jen jsem viděl film, který byl podle něj
natočený“.
Zkoušející: (rezignovaně) „A jak mluví většina postav
v tom filmu?“
Student: „Hm (chvíli přemýšlí), nespisovně.“
Zkoušející:
„Aha, jak to? Považujete Hovno hoří za umělecké dílo, nebo ne? Vždyť
jste řekl, že v uměleckém stylu se používá spisovná čeština.“
Student: (už dost zmatený, kolegyně potlačuje smích)
„No, jo, asi jo, je to umělecké dílo.“
Zkoušející: „Tak nám tedy vysvětlete, proč se v řadě
uměleckých děl používají vulgarismy? Znáte něco od Hrabala nebo Párala?“
Student: „No jo, tam se často mluví nespisovně.“ Zkoušející:
„Vraťme se k tomu hovnu, (komise už smích nepotlačuje) může ho spisovatel
použít v uměleckém stylu?“ Student: (pot se z něj řine) „No, nemůže...“
Zkoušející: (nasupeně) „Jak to, vždyť jste sám řekl,
že Hovno hoří je umělecké dílo?“
Student: (už mu svítá) „No, vlastně může. Používá se
vlastně docela často… (komise polomrtvá smíchy) Tedy, nespisovná čeština…“
Zkoušející: (viditelně unaven.) „Dobře, dobře... můžete
jít...“
(Zástupkyně,
která se po celou dobu dobře bavila, se přikloní ke zkoušejícímu a zašeptá:
„Tak tenhle student, až se bude večer bavit v hospodě a někdo se ho
zeptá, o čem byla maturita z češtiny, může po pravdě říci, že o hovně.“)
Dotaz nakonec: Proč nemůže kantor říci studentovi: "TY VOLE!"?
Dobré rady
Nevenčete
psa tím, že jej vymačkáte na balkónu.
Nepřiznávejte sousedovi z domu, že jste snědli jeho kocoura! Soused
by vám to nikdy neodpustil.
Nikdy neříkejte nikdy, protože nikdy nevíte, kdy to nikdy může nastat!
Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde iniciativní blbec,
který neví, že to nejde, a udělá to!